De tentoonstelling SPIEGEL van Peter Geerts staat t/m 14 december 2019.
Peter Geerts over dit werk: ‘In de tentoonstelling SPIEGEL laat ik, naast een autonoom abstract werk, een selectie zelfportretten zien die ik het afgelopen jaar maakte (elke week één!)
Ik ben een abstract schilder, maar heb de liefde voor het portret/modeltekenen en schilderen altijd bij me blijven dragen. Af en toe heb ik weleens een portret gemaakt en ik geef ook al jaren portret en modelcursussen. Zo is het project ook ontstaan: in eerste instantie als “voorbeeld” of “instructiemateriaal”.
Zodra ik met SPIEGEL begonnen was, kwam spontaan het idee op om een jaar lang elke week een zelfportret te maken in verschillende technieken. De ene wat meer uitgewerkt, de ander een spontanere schets, weer een andere in lijn. Dit alles heel organisch en spontaan laten ontstaan, zonder planning vooraf.
Toen mij van verschillende kanten gevraagd werd (de meeste collega’s kennen mij als abstract werkend kunstenaar) om de zelfportretten allemaal in een tentoonstelling gezamenlijk te laten zien, was ik in eerste instantie een beetje verrast: met deze bedoeling waren ze niet gemaakt. Maar om ze op een plek tezamen (een oppervlakte van zo’n 3 x 5 meter) te laten zien tegenover een abstract autonoom werk van dezelfde afmeting, ja, daar voelde ik wel voor!
Zo reageerde Hans Overvliet van ruimteCAESUUR enthousiast op dit project en nodigde me uit om dit concept uit te werken voor deze presentatieruimte hedendaagse kunst.
Natuurlijk kan ik geen autonoom werk van 3×5 , tegenover alle portretten (gezamenlijk 3×5) laten zien in ruimtecCAESUUR, maar het concept kan ik wel laten zien.
De tentoonstelling noem ik SPIEGEL, omdat alle portretten voor de spiegel zijn ontstaan. Dus niet naar een foto of computerbewerkingen, maar ouderwets met het oog in de spiegel kijken. De titel verwijst ook naar het autonome werk, zoals ik dat maar even tegenover de figuratieve zelfportretten noem, dat immers ook een spiegel van mezelf is: een vormgeven van mijn visie op mijn waarneming. Een waarneming waarin alle facetten als een totaliteit probeer zichtbaar te maken in een zuivere autonome schilderkunstige benadering, waarin zowel ruimte is voor het overdenken, maar ook voor het spontane.
Ik streef een synthese tussen het concrete en expressieve element na in mijn werk, de laatste werken zijn meer in monochrome kleuren. Zoals de verscheidenheid van de benaderingswijze in de portretten, zo ontstaan ook de abstracte werken: er is een uitgangspunt, maar het werk ontstaat al wegende en wikkende, gedurende het schilderproces zelf.’
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.